Formel 1 tur til Belgia.

Så var endelig dag der, vi skulle se formel 1. Valget hadde falt på legendariske Spa-Francorchamps i Belgia. Med sine 6,976 km den lengste og mest kupperte i formel 1 sirkuset. Kanskje også den mest bortgjemte skulle det vise seg.... Tirsdag 6. september hadde vi pakket alt og sto klare på kaia. Første del var ren avslapping, ferja fra Oslo til København. Derfra skulle vi piska oljebrenner'n til gammer'n igjennom store deler av Danmark og Tyskland før vi nåde målet i Belgia. Ca. 90 mil en vei, ikke noe vi gjør hver dag. I Belgia var det camping i telt som til slutt ble valgt som overnattingsmåte. Hotel og campingbil var allerede vurdert, men skrinlagt av diverse årsaker. Etter å ha rota litt rundt på belgiske småveier i bekmørket fant vi campingplassen Spa D'or og fikk satt opp teltet. Vi sov som steiner den natta og våknet til solskinn dagen etter. Det var nå blitt torsdag og siste mann skulle hentes på flyplassen i Brussels. Vi fant lett flyplassen som var i underkant av to timer fra campingen, nå var det bare å komme seg tilbake til Spa området for å få med seg trening. Problemet var bare det at vi ikke kunne finne banen... Etter flere timer på kryss og tvers i området klarte vi det endelig... Jippi! Vi hører lyden av formel 1 biler. Herlig!!! Lyden er helt fantastisk og når vi finner oss en plass på tribunen ved Eau Rouge har vi helt glemt hvor mye vi rota for å finne frem. For en lyd og for en fart. Fantastisk. Vi får også med oss pitwalk som man kan se på bildene og supportereffekter. Formel 1 sirkuset er akkurat så spesielt som alle sier.

På fredag er det nye treninger, vi roter nok en gang for å finne banen. Eller det vil si, vi roter for å komme oss ut av området rundt campingplassen. Her er det så mange småveier og skilt at man kan bli litt smårar. Etter frokost på en liten fortausrestaurant i Francorchamps er det få steg til hovedinngangen på banen. Denne gangen går vi inn langs en veggen der F1 bilene kjører. Nå får vi virkelig kjenne på kroppen hva dette er. Bilene passerer 4-5 meter fra oss. Bestemmer meg der og da for at øreplugger må kjøpes... Vi bruker dagen til å prøve forskjellige tribuner, det er nemlig "free seating" denne dagen, kjøpe flere supportereffekter og ta inn stemning. Dette er virkelig stort.

Lørdag er dagen for kvalifisering og løp i noen av support klassene. Vi bruker det meste av dagen på den tribunen vi har betalt for. Heldigvis har den tak, for det kommer en del regn i løpet av dagen. Mye bra kjøringen i de andre klassene. Det er Mini Challenge, Porsche Cup og GP2 som kjøres i tillegg til kongeklassen. Storskjermer er satt opp rett ovenfor vår tribune, så vi får med oss alt som skjer. Bra plasser har vi også fått. Helmaks.

Søndag. Løpsdag. Det er i dag det skal skje. Vi er tidlig på banen og får parkert ganske nære. Den lille byen Francorchamps er snudd på hodet. Det er en jevn strøm med mennesker og biler. Masse VIP biler. Men de som sitter i bilen ser ikke så veldig VIP ut. Neste gang må vi klare å få VIP status... Vi inntar tribunen og stiller med plakater. GO SAUBER! og MINARDI WORLD CHAMPIONS 2006. Ingen Ferrari fans her... Masse action i support klassene. Faktisk så mye at de dropper den vanlige runden der førerne står på planet til en lastebil. Tidskjema for starten må holdes, dette sendes jo direkte verden rundt. Helt greit, vi vil jo se F1 biler i aksjon. Lastebiler er det nok av på autobahn.... Løpet er i gang og det blir bra. Forbikjøringer og avkjøring. Masse action. Forholdene gjør at teamene må bytte mellom regndekk og tørrværsdekk. Slikt blir det god racing av.

Når løpet er ferdig er det litt antiklimaks, men også en veldig god følelse. Så hva kan man gjøre da? Jo, drekke seg full på godt og billig belgisk øl. Sånn blir det og i løpet av natta dumper vi innom teltet til en engelsk metodist kirke. De er absolutt ikke kjedelige avholdsfolk. Praten går livlig om racing og rally, alt godt hjulpet av alkohol. Fantastisk å kunne snakke med folk som støtter andre lag og førere uten at det blir krangling. Skulle likt å oppleve det mellom fotballfans.....

Mandag pakker vi teltet og tar oss noen timer i Brussels. Fantastisk by, mye pent å se på.... Så begynner turen hjem i igjen. Vi overnatter på ett motel langs autobahn og rekker ferga fra København på tirsdag med ett nødskrik. Jeg glemte at vi dro fra Brussels og ikke Spa....

Hjemme i Norge på onsdag morgen er vi sliten, men veldig fornøyd. Turen har vært en suksess og vi vil anbefale alle andre å gjøre det samme. Det er langt, men ikke så ille. Prisen er heller ikke avskrekkende.

PS! GPS er bestilt. Neste gang skal vi bruke mindre tid på å rote rundt og ikke minst finne frem i tide....